Over cursus
Organisaties die op de lange termijn succesvol willen zijn, moeten een cultuur van integriteit en compliance onderhouden en rekening houden met de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden. Integriteit en compliance zijn daarom niet alleen de basis, maar ook een kans, voor een succesvolle en duurzame organisatie.
Compliance is een resultaat van het door een organisatie voldoen aan haar verplichtingen en wordt duurzaam gemaakt door het in te bedden in de cultuur van de organisatie en in het gedrag en de houding van de mensen die voor de organisatie werken. Het geniet de voorkeur het compliancemanagement, zonder de onafhankelijkheid ervan in het gedrang te brengen, te integreren in de financiële, risico-, kwaliteits-, milieu- en gezondheids- en veiligheidsmanagementprocessen en in de operationele eisen en procedures van de organisatie.
Een doeltreffend, organisatiebreed compliancemanagementsysteem stelt een organisatie in staat aan te tonen zich te committeren aan het naleven van relevante wetten, waaronder begrepen wettelijke eisen, van branchecodes en organisatienormen, en aan het voldoen aan normen voor goede corporate governance, best practices, gedragscodes en maatschappelijke verwachtingen.
De benadering van compliance door de leiding van een organisatie wordt idealiter vormgegeven door het toepassen van kernwaarden, algemeen aanvaarde normen voor corporate governance en ethische en maatschappelijke normen. Het inbedden van compliance in het gedrag van de mensen die voor een organisatie werken, is vooral afhankelijk van het leiderschap op alle niveaus en van duidelijke waarden van de organisatie, evenals van erkenning en implementatie van maatregelen die compliant gedrag, bevorderen. Indien dit niet op alle niveaus van een organisatie het geval is, is er een risico van non-compliance.
Binnen een aantal jurisdicties hebben rechters het commitment tot compliance van organisaties via hun compliancemanagementsysteem meegenomen in de afweging bij het vaststellen van een passende straf voor overtredingen van relevante wetgeving. Regulerende en rechtsprekende instanties kunnen dus ook van deze internationale norm profiteren door hem als benchmark te gebruiken.
Organisaties zijn er steeds meer van overtuigd dat ze door het toepassen van bindende waarden en passend compliancemanagement hun integriteit kunnen beschermen en non-compliance met de wet kunnen voorkomen of beperken. Integriteit en doeltreffende compliance zijn daarom belangrijke elementen van goed, toegewijd management. Compliance draagt ook bij aan het maatschappelijk verantwoorde gedrag van organisaties.
Deze internationale norm schrijft geen eisen voor, maar biedt richtlijnen inzake compliancemanagement- systemen en aanbevolen werkwijzen. De richtlijnen in deze internationale norm zijn bedoeld om toegespitst te kunnen worden op de betreffende organisatie en het gebruik van deze richtlijnen kan verschillen, afhankelijk van de omvang en de mate van volwassenheid van het compliancemanagementsysteem van een organisatie en van de context, aard en complexiteit van de activiteiten van de organisatie, waaronder het compliancebeleid en de compliancedoelstellingen.